‘Voorzieningen zoals horeca, winkels, dienstverlening en cultuur moeten aansluiten bij de behoeften van de bezoekers,’ zegt Tony Wijntuin. ‘Locaties moeten verwachtingen overtreffen. Ze moeten zo prettig zijn dat bezoekers het doorvertellen aan familie en vrienden en er terugkeren om te verblijven, recreëren en om te besteden.’
Aan het woord is Tony Wijntuin. Hij is de oprichter van WYNE Strategy & Innovation, een boutique-adviesbureau dat zich gespecialiseerd heeft in de ontwikkeling en realisatie van aantrekkelijke (winkel)gebieden waar veel mensen zijn of passeren. ‘Een gebied moet onderscheidend zijn. Het verschil kunnen maken. Daar staan wij voor,’ aldus Tony Wijntuin.
Partner
Onlangs werd WYNE Strategy & Innovation partner van Zuidoost City. ‘Het is belangrijk om kennis uit te wisselen en om elkaar te inspireren. Nog belangrijker is het om vanuit onze affiniteit met Zuidoost, de bewoners en ondernemers uit het stadsdeel een stem te geven in alle ontwikkeling die nu bezig zijn. Zij zijn de smaakmakers, zij zijn de imagebuilders van het gebied. Als partner van Zuidoost City kunnen wij helpen om samen met hen het verschil te maken.’
Tony Wijntuin: ‘De waarde van een gebied laat zich uitdrukken in drie onderdelen te weten euro’s, kwaliteit en imago. Ofwel: Wat levert het op (euro’s), hoe wordt in de behoeftes voorzien (kwaliteit) en hoe onderscheidend is het gebied (imago). Amsterdam Zuidoost maakt een mega transformatie door. Het is belangrijk dat we slim inzetten op alle drie onderdelen en zeker op het laatste onderdeel.’
Zuidoost op ooghoogte
Mensen willen in een positieve omgeving wonen, werken, winkelen en recreëren. ‘Het is belangrijk dat beleggers, ontwikkelaars en de gemeente dat inzien,’ aldus Tony Wijntuin. ‘Het gebied op de begane grond, de plint, moet aantrekkelijk zijn. Het moet herkenbaar en tegelijkertijd uniek en vernieuwend zijn. De invulling van de plint maakt de buurt.’
Volgens Tony Wijntuin moet de plint onderscheidend zijn. Het moet het DNA van de buurt uitstralen. ‘De community moet gehoord worden en een plek aan de ontwikkelingsstafel krijgen. Zij zijn namelijk de natuurlijke imagebuilders, de waardebrengers in het gebied die het gehele plaatje inkleuren en waarvoor bezoekers terugkeren.’
40-40-20
WYNE Strategy & Innovation hanteert hiervoor het 40-40-20 plintmodel. Veertig procent van de plint komt voor rekening van de moneymakers, partijen die een hoge huur kunnen betalen. Veertig procent is voor partijen die aan het groeien zijn en ook een gezonde huur kunnen opbrengen. Twintig procent komt voor rekening van impactmakers, creatieven en maatschappelijke voorzieningen die vaak weinig huur kunnen afdragen maar wél zorgen voor nieuwe elan en onderscheidend vermogen.
Tony Wijntuin: ‘Door er samen voor te gaan, ontstaat er een gebied waarin voor iedereen bestaanszekerheid wordt gecreëerd. Er ontstaat een levendige, diverse, lokale, aantrekkelijke plek waar mensen graag zijn. Een plek waar bezoekers positief over praten, terugkeren en familie en vrienden meenemen. Een unieke plek die past bij de identiteit van de omgeving. Daar werken wij graag aan mee.’