Stadsdeel Zuidoost winnaar internationale City Nation Place Award

Het visuele beeldmerk van Zuidoost is uit meer dan 100 inzendingen in de categorie ‘beste gebruik van design’ winnaar geworden van de prestigieuze internationale City Nation Place Award. Dit is dé award die jaarlijks wordt uitgereikt voor inspirerende placebranding strategieën en uitingen voor districten, steden en landen wereldwijd. Andere winnaars in zeven verschillende categorieën zijn onder andere Helsinki, IJsland, Chili en Tasmanië. Voor Zuidoost is het winnen van deze award een enorme opsteker voor de positionering van dit gebied én een kers op de taart voor alle partijen die hier de afgelopen anderhalf jaar aan gewerkt hebben.

De jury zag in hoe complex het is om een sterke place brand voor een stadsdeel te creëren en was vooral onder de indruk van het collaboratieve en samenhangende karakter van de ontwerpstrategie voor Zuidoost. Het creatieve resultaat projecteert een opvallende identiteit, erkent de relatie van het stadsdeel met het Amsterdamse merk en stelt individuele burgers in staat hun eigen afkomst te vieren.

Aanleiding positionering Zuidoost
De aanleiding voor de positionering en – specifieker – het ontwerpen van een beeldmerk voor Zuidoost is het gegeven dat stadsdeel Zuidoost over 20 jaar zo groot is als de stad Nijmegen, de 10e stad van Nederland. Gezien deze veranderingen is het van belang het unieke karakter en de kwaliteiten van Zuidoost te behouden en te versterken. Het verhaal van Zuidoost is tot stand gekomen in samenwerking met meer dan 150 stakeholders uit de wijk: bewoners, ondernemers, bedrijven, creatieven, culturele- en kennisinstellingen, vertegenwoordigers van de bezoekerseconomie en de gemeente Amsterdam. Een groep creatievelingen met roots in het gebied heeft meer dan 100 verhalen over Zuidoost verzameld en op basis van dit onderzoek heeft het DNA van Zuidoost kleur gekregen. Zuidoost is creatief, saamhorig, eigengereid, divers, groen & ruim en ondernemend.

Visueel beeldmerk Zuidoost
Het concept van het visuele beeldmerk van Zuidoost en vooral de module voor citymarketing is bedacht en ontworpen door Studio Wesseling: het toont het unieke karakter van een variabel woord- en beeldmerk omgezet naar de identiteit in de eigen kleuren en eigen taal. Het samenvoegen van die beeldmerken tot een lappendeken is het zogenoemde Bijlmerkleed. 

Het wapen van de gemeente Amsterdam ligt aan de basis van het visuele beeldmerk van Zuidoost. De drie kruizen zijn een kwartslag gedraaid, zodat het drie plussen zijn. Iedereen is meer dan alleen Amsterdam in Zuidoost. De inwoners van Zuidoost vertegenwoordigen meer dan 130 nationaliteiten, hun nationale kleuren zijn terug te zien in het beeldmerk. Het idee achter het beeldmerk is dat iedereen zich verbonden voelt, oude én nieuwe bewoners van Zuidoost. Ieder heeft zijn eigen identiteit (bijvoorbeeld de Surinaamse, Chinese, Pakistaanse, Ghanese ‘Amsterdammer’) en samen vormen zij Zuidoost.

Ook bedrijven en organisaties in Zuidoost kunnen zich verbinden door hun merkidentiteit te combineren met dit nieuwe visuele beeldmerk. De eigen identiteit blijft herkenbaar, maar tegelijkertijd tonen ze hun betrokkenheid bij het gebied. Alle bewoners, bedrijven, studenten en bezoekers weven samen een ‘Bijlmerkleed’ (in design en letterlijk in het gebied) waardoor er een trots en duurzaam netwerk ontstaat.

Stichting Zuidoost City zet het beeldmerk de komende jaren in om Amsterdam Zuidoost te positioneren, in Amsterdam en de regio. Dirk de Jager, lid van het dagelijks bestuur van stadsdeel Zuidoost: “Ik ben hier super trots op en vooral blij. Het is een prachtig en krachtig beeldmerk met bewezen uitstraling. Hiermee zetten we ons letterlijk én heel beeldend op de kaart, ook internationaal en dat is goed voor de uitstraling van Zuidoost. Het beeldmerk symboliseert de culturele diversiteit en laat zien dat het onderdeel van het Amsterdam is. Het staat voor een gastvrij, energiek en kleurrijk Zuidoost.”

De betrokken partijen bij dit traject zijn het bestuur van stadsdeel Zuidoost, Stadsdeelcommissie Zuidoost, Gemeente Amsterdam, amsterdam&partners, Storytelling Centre Amsterdam, het creatieve team storytelling Zuidoost, het Panel Zuidoost en Zuidoost City.

Meer informatie: https://www.citynationplace.com/awards/winners