
‘Het nieuwe parkeerbeleid maakt de bereikbaarheid van onze vestiging complexer. Voorheen kwamen mensen spontaan langs, nu haken sommigen af omdat parkeren duurder of lastiger is geworden,’ aldus Marcel van Ikelen, vestigingsmanager van Louwman Amsterdam Zuidoost. ‘We zien klanten uitwijken naar vestigingen net buiten Amsterdam waar nog gratis geparkeerd kan worden. Dat is een ongewenste ontwikkeling. Niet alleen voor ons maar voor de hele autobranche in Amsterdam Zuidoost.’
Sinds de gemeente Amsterdam begin dit jaar het parkeerbeleid in Zuidoost flink heeft aangescherpt, staan veel ondernemers voor nieuwe uitdagingen. Betaald parkeren is uitgebreid, vergunningen zijn beperkter geworden en de tarieven zijn verhoogd. ‘Funest voor de autobranche in ons stadsdeel,’ zegt Van Ikelen die zich uitspreekt namens alle autodealers in Amsterdam Zuidoost.
Parkeerdruk vergroot logistieke problemen
Louwman is een gevestigde naam in de Nederlandse autobranche en heeft in Zuidoost een belangrijke vestiging. ‘We vertegenwoordigen hier onder andere Toyota en Lexus,’ zegt Van Ikelen. ‘Maar we doen veel meer dan auto’s verkopen. We bieden bijvoorbeeld ook onderhoud, reparaties en private lease. Onze klanten zijn heel divers: van jonge gezinnen tot ondernemers uit de buurt.’
‘Het aangescherpte parkeerbeleid is een probleem voor alle ondernemers in het gebied,’ gaat hij verder, ‘maar vooral voor de autobranche. In Zuidoost zijn een vijftiental autobedrijven. We hebben onze eigen parkeerplaatsen maar omdat we het daarmee niet redden, maken we ook gebruik van de parkeermogelijkheden langs de openbare weg. Dat is in al die jaren dat we hier gevestigd zijn nog nooit een probleem geweest.’
Maar nu we niet meer gratis buiten ons terrein kunnen parkeren, worden onze eigen parkeerplaatsen een stapelplek voor auto’s. Als een monteur aan een auto wil werken, moet hij er soms eerst drie verplaatsen voordat hij aan de slag kan gaan. Voor klanten die hun auto komen brengen of bezoekers die een kijkje willen nemen in onze showroom hebben we ondertussen personeel ingehuurd om te helpen met parkeren. Dat verzacht de frustratie enigszins maar lost het probleem niet op.’
Concrete oplossing blijft uit
Hoewel hij begrip heeft voor de duurzaamheidsambities van de gemeente, plaatst Van Ikelen wel kanttekeningen bij het parkeerbeleid. ‘Wij bewegen mee in de verduurzaming,’ zegt hij. ‘We leveren hybride en elektrische auto’s en dragen al vele jaren het certificaat ‘Erkend Duurzaam’. Dat betekent dat we maatschappelijk verantwoord ondernemen en het milieu in onze bedrijfsvoering een warm hart toedragen. Maar het aangescherpte parkeerbeleid waar de gemeente nu mee komt, botst echt met de praktijk.’
Daarom is van Ikelen, op initiatief van Zuidoost City, begin 2025 met andere autodealers, schadeherstel bedrijven en de gemeente om tafel gaan zitten om de parkeerproblemen te bespreken. We hebben de situatie uitgelegd en een verzoek ingediend voor extra parkeervergunningen. Het gesprek was positief maar we hebben sindsdien niets meer van de gemeente gehoord. Dat vinden we echt onbegrijpelijk.’
Het is Van Ikelen zelf te doen om een twintigtal parkeervergunningen. ‘Als de gehele autobranche in Zuidoost parkeervergunningen krijgt of de mogelijkheid om auto’s weg te zetten tegen een gereduceerd parkeertarief zijn we enorm geholpen. Wij hebben op onze eigen terreinen echt geen ruimte en de parkeerplaatsen langs de openbare weg staan dag en nacht leeg. Daar zou toch in te bemiddelen moeten zijn.’
Ondertussen blijft de reactie van de gemeente uit. ‘Dat is kwalijk,’ zegt Marcel van Ikelen. ‘Veel autobedrijven zijn ooit bewust naar Zuidoost verhuisd vanwege de ruimte en de mogelijkheden. Als de situatie niet verbetert, zie ik het gebeuren dat bedrijven ervoor kiezen om het stadsdeel te verlaten. Dat zou een gemiste kans zijn voor hen én voor Amsterdam Zuidoost.’