De ambitie omhoog!

Afsluiting 2024 ZOC

‘De Ambitie Gaat Omhoog!’ dat was de boodschap die Saskia Bosnie, directeur Zuidoost City uitdroeg tijdens haar welkomstwoord op de slotbijeenkomst van 2024. ‘We boeken mooie resultaten,’ zei ze stellig, ‘maar Amsterdam Zuidoost heeft nog veel meer potentie. Samen kunnen we dit stadsdeel naar een hoger niveau tillen. De ambitie kan en moet omhoog!’

Tijdens de laatste netwerkbijeenkomst van het jaar sprak Saskia Bosnie haar dankbaarheid uit naar alle partners. ‘In de afgelopen jaren is er veel veranderd. Waar zaken vroeger onmogelijk leken, kijken we tegenwoordig steeds meer naar kansen en opties. Samenwerkingen zijn versterkt en we zien dat partners steeds meer bereid zijn om niet alleen financieel bij te dragen maar ook actief bij projecten betrokken te willen zijn. Amsterdam Zuidoost is volop in ontwikkeling en daar dragen we met elkaar aan bij.’

‘Maar,’ ging Saskia Bosnie verder, ‘de werkgelegenheid kan omhoog, we kunnen meer projecten op de kaart zetten en de mooie projecten die er zijn in Zuidoost kunnen we veel zichtbaarder maken. Bedrijven en organisaties kunnen meer connectie met de lokale gemeenschap van Zuidoost maken om ambities binnen hun organisaties te verhogen. We kunnen meer doen!’

De feestelijke jaarafsluiting van Zuidoost City met haar partners vond dit jaar plaats bij SHEBANG, een nomadische ontwikkelplek voor creatieve makers en denkers in Amstel III. Kwartiermaker van SHEBANG Jeroen Beker, legde uit dat SHEBANG een initiatief is van het Bijlmer Parktheater, CBK Zuidoost en Imagine IC. Ze maken tijdelijk gebruik van deze locatie en het is de bedoeling dat SHEBANG op termijn een permanente plek krijgt in Amstel III. ‘Een mooi voorbeeld van de positieve ontwikkelingen in het afgelopen jaar.’

Terugblik
Saskia Bosnie: ‘De speerpunten van Zuidoost City zijn Citymarketing, gebiedsontwikkeling, netwerken en belangenbehartiging. Het afgelopen jaar hebben we ons gericht op het intensiveren van onze samenwerkingen. We hebben onze partners actief benaderd. Deze aanpak heeft geleid tot een sterkere verbondenheid en nieuwe kansen voor samenwerking.’

‘Een van onze belangrijkste stappen was het ontwikkelen van een merkstrategie voor Zuidoost,’ gaat Saskia Bosnie verder. ‘Dit biedt niet alleen onze organisatie, maar ook de gemeente, ontwikkelaars, investeerders en ondernemers een duidelijke kapstok om het merk Zuidoost verder uit te bouwen. Een sterke positionering van Zuidoost maakt het stadsdeel aantrekkelijker voor potentiële medewerkers, stimuleert lokale inkoop en trekt meer klanten aan. De zichtbaarheid van alles wat Zuidoost te bieden heeft, is daarbij essentieel.’

Zuidoost City hecht veel waarde aan netwerken en belangenbehartiging. Saskia Bosnie: ‘Wij zijn niet alleen binnen Zuidoost actief maar ook buiten ons stadsdeel. Zo hebben we onze samenwerking binnen de Metropoolregio versterkt, onder andere met VNO-NCW, Ondernemersvereniging Westpoort en de Zuidas. Hieruit vloeit waardevolle kennisdeling voort over actuele ontwikkelingen en hoe het bedrijfsleven zich in groeiende gebieden kan organiseren.’

Tenslotte is het matchen van ondernemers die ruimtes zoeken met partijen die ruimtes aanbieden belangrijk. ‘Dit heeft al mooie resultaten opgeleverd,’ aldus Saskia Bosnie, ‘zoals bijvoorbeeld de vestiging van diverse mediapartijen in een gezamenlijke locatie van Hoorne Vastgoed in Reigersbos. Ook hebben nieuwe partijen hun plek gevonden in het Zandkasteel in de Amsterdamse Poort.’

Vooruitblik
Amsterdam Zuidoost is volop in ontwikkeling. Zuidoost City is dankbaar voor de samenwerking met haar partners. Saskia Bosnie: ‘Wie door Amstel III loopt, ziet de hijskranen als symbolen van groei boven de gebouwen uitsteken. Onze skyline krijgt echt vorm. Er komen in de komende jaren 40.000 woningen bij. Ons inwoneraantal verdubbeld. Samen benutten we kansen en vieren we de diversiteit van ons stadsdeel. In 2040 ziet, ervaart en versterkt iedereen de potentie van Amsterdam Zuidoost.’

Een belangrijk project in 2024 zal het organiseren van een Woonbeurs zijn. Deze beurs brengt woningzoekenden en aanbieders van sociale huurwoningen, vrije sectorhuur, koopwoningen en gerelateerde diensten samen. ‘Denk hierbij aan gemeenten, woningcorporaties, projectontwikkelaars, makelaars en financiers,’ legt Saskia Bosnie uit. ‘Het doel van de Woningbeurs is om vraag en aanbod efficiënt te verbinden met elkaar. Wil je hierbij betrokken zijn, neem dan contact met ons op.’

Met de Nederlandse Bank gaat Zuidoost City een aantal evenementen organiseren. Focuspunt hierbij is duurzaamheid op bedrijventerreinen. Hier worden diverse mogelijkheden verkend waaronder het inzetten van duurzaamheidsambassadeurs.

Saskia Bosnie: ‘Als lid van de Network Council blijven we ook betrokken bij dit belangrijke netwerk van bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden, met het oog op de belangen van Amsterdam. De Amsterdam Economic Board wordt voorgezeten door de burgemeester, wat deze samenwerking extra kracht geeft.’

Saskia Bosnie sluit haar betoog af met een woord van dank namens het gehele team van Zuidoost City. Zuidoost City kijkt uit naar het vervolg van de samenwerking. Vervolgens worden de partners uitgenodigd voor een ‘Zeepkist-moment’. De zeepkist biedt de mogelijkheid aan partners om een project, dienst of een succesverhaal in twee minuten te delen.

Zeepkist
Ruth Jansen van Zuidas TV klimt als eerste op de zeepkist. Enthousiast vertelt ze over haar initiatief ‘Your Company Talk’ een talkshow die zij binnen bedrijven kan organiseren waarin werknemers aan het woord komen. Medewerkers vertellen wat hen bezighoudt. Zij vertellen hun verhaal. ‘Op deze manier kun je als bedrijf laten zien hoe belangrijk je werknemers voor je zijn,’ aldus Ruth Jansen.

Sjoerd Vocking vertelt over zijn initiatief in Burkina Faso waar hij huizen bouwt van lokaal materiaal. Door bij hem lampen te kopen, kan hij het project financieren. Sjoerd Vocking is kunstenaar, architect en uitvinder.

Tenslotte vertelt Barbara Boid, founder van 5voorHALF over haar zoektocht naar kandidaten in de pedagogische sector. ‘We hadden er dertien nodig en we vonden er achtentwintig. 5voorHALF gaat goed,’ zegt ze. ‘We groeien en worden steeds succesvoller.’

Na het Zeepkistmoment krijgen alle netwerkpartners een partnerbordje en worden ze uitgenodigd de Tevredenheidenquête in te vullen. De input van de enquête zal meegenomen worden in de strategie van 2025. Daarna bedankt Saskia Bosnie iedereen voor hun inzet, tijd en samenwerking. ‘Laten we samen de ambitie verhogen en de potentie van Zuidoost ten volle benutten! Laten we samen proosten op de ambitie omhoog!’

Dan is er ruim de tijd om te netwerken onder het genot van een hapje, een drankje en de muzikale klanken van Clide Essenboom.

Tekst: Ellen Jansen