Bijlmer Parktheater 15 jaar

Jolanda Spoel Saskia Bosnie Bijlmer Parktheater

Ooit begon het als een droom: een professioneel theater met een grootstedelijke uitstraling in het hart van Amsterdam Zuidoost. Een theater waar iedereen de kans krijgt om podiumkunst te beleven en te beoefenen. Ondertussen staat het Bijlmer Parktheater stevig geworteld in Zuidoost en deelt het al 15 jaar een uniek geluid waarin herkenning en representatie centraal staan. Reden voor Saskia Bosnie (Zuidoost City) om in gesprek te gaan met directeur Jolanda Spoel.

In het sfeervolle Bijlmer Parktheater aan de rand van het Nelson Mandelapark ontmoeten de twee directeuren elkaar. De ontvangst is hartelijk. In de gezellige horeca wordt een drankje besteld waarna de dames zich terugtrekken in één van de vergaderruimten boven in het theater. Het gesprek verloopt soepel en doelgericht.

  • Wat is jouw grootste drive om elke dag op te staan en naar het Bijlmer Parktheater te gaan?

De liefde voor het theater vak doet me elke dag met plezier naar mijn werk gaan. Bovendien is het Bijlmer Parktheater een enorm mooie, unieke en inspirerende plek waar veel gebeurt. Ik hou van theater, ik hou van de mensen. Hier ligt mijn hart.

Tegenwoordig zie je mensen steeds vaker baanhoppen. Ik ben geen jobhopper. Ik ben van de commitment. Ik ben gezegend met lange aanstellingen bij goede organisaties. Daar vaar ik wel bij. Hiervoor was ik acht jaar hoofd podium en programmering van het Maaspodium in Rotterdam. Via de Amsterdamse Kunstraad was ik nauw betrokken bij Amsterdam. Ik kende het Bijlmer Parktheater goed voor ik er kwam werken.

Toen Ernestine Comvalius vier jaar geleden vertrok als directeur omdat zij met pensioen ging, heb ik de kans met beide handen aangegrepen om haar op te volgen. Ik voelde me verbonden met het theater waarin professionals en semiprofessionals hand in hand samengaan. Waar een brede toegankelijke programmering is met ruimte voor interculturele perspectieven, kunst- en cultuureducatie. Ik voelde me er thuis. In het Bijlmer Parktheater kan ik mijn ervaring en kennis delen en tegelijkertijd mijzelf verder ontwikkelen.

  • Het Bijlmer Parktheater bestaat 15 jaar. Jij bent 4 jaar directeur. Waar ben je het meest trots op?

In de eerste 14 maanden van mijn directeurschap had ik te maken met de harde Corona lockdown. Ik heb me toen veel beziggehouden met de uitstraling van het gebouw. De aanleg van het terras was mijn eerste wapenfeit. Bij een theateruitstapje hoort nu eenmaal gezelligheid en de mogelijkheid om wat te eten en te drinken. Ook heb ik het theater vergroend. Want waarom heet je Parktheater als je geen bloemen en planten in huis haalt.

Waar ik ook trots op ben, is dat ik tijdens Corona niemand heb hoeven te ontslaan. We hebben iedereen kunnen behouden voor het Bijlmer Parktheater. Het was een spannende periode waarin ik de stekker moest trekken uit bepaalde producties en festivals om te overleven. We kregen geen corona steungelden. Ik ben er trots op dat we ons staande hebben weten te houden in die periode.

Het meest trots ben ik misschien wel op ons nieuwe kunstenplan. Elke vier jaar moeten we ons bestaansrecht bevechten. We hebben een enorme professionaliseringsslag gemaakt. Onze prestaties van de afgelopen jaren hebben we goed weer kunnen geven en onze plannen voor de toekomst sluiten prima aan bij de behoefte van het stadsdeel en de gemeenschap. Onze subsidieaanvraag is daarmee positief beoordeeld. Wij zijn daar heel blij mee. 

  • Hoe is de binding van het Bijlmer Parktheater met het bedrijfsleven? Wat is je ambitie?

Veel mensen realiseren zich niet hoezeer het theater verbonden is met andere takken uit het bedrijfsleven. Dat gaat veel verder dan het kopen van een ticket. De kleding van de spelers moet worden gemaakt evenals bijvoorbeeld de decorstukken. Het gebouw moet worden schoongemaakt, bloemen moeten worden gekocht en de catering moet worden verzorgd. Onze bezoekers komen overal vandaan en maken in combinatie met het theaterbezoek ook vaak gebruik van omliggende horecagelegenheden. Onze binding met het bedrijfsleven, onze rol is van economisch en maatschappelijk belang.

Wellicht is het een idee om ‘Vrienden van het Bijlmer Parktheater’ weer nieuw leven in te blazen.  Bedrijven kunnen hiermee ‘Vriend’ worden en pakketten afnemen voor hun medewerkers. Een avondje uit bijvoorbeeld voor vermaak en ontspanning maar ook om de omgeving beter te leren kennen.

  • Jullie zijn partner van Zuidoost City. Hoe zou je deze samenwerking versterkt zien?

Ik zou graag met Zuidoost City willen sparren over het ‘Vrienden van het Bijlmer Parktheater’ concept. Waar ligt de behoefte binnen het bedrijfsleven en wat zijn de mogelijkheden? Verder zijn we op zoek naar ruimte. Ons theater is met haar 164 stoelen veel te klein. Ook heeft het Bijlmer Parktheater veel te weinig zalen voor alles wat we aan zouden willen bieden. We moeten heel vaak ‘nee’ verkopen omdat onze ruimten al bezet zijn.

Zuidoost City geeft ons regelmatig een platform in onder andere de nieuwsbrief. Ook schuiven we regelmatig aan bij CEO bijeenkomsten met bedrijven. Daar zijn we heel blij mee. Jullie hebben een groot netwerk dat interessant voor ons is. Zeker als we het ‘vrienden van het Bijlmer Parktheater’ uit gaan bouwen. Ik denk dat we hierin goed kunnen samenwerken.

Mijn grootste wens voor het Bijlmer Parktheater is dat we door kunnen blijven groeien. Dat we onze ware potentie kunnen laten zien als onmisbare speler in Amsterdam Zuidoost. Daarbij hoort een locatie waarin we tot ons recht kunnen komen. Daar zetten we in de komende jaren dan ook op in.

Tekst: Ellen Jansen