De voorbereidingen voor de tweede editie van ‘Het Fundament Zuidoost’ gaan binnenkort van start. Het Fundament is een ondersteuningsprogramma voor creatieve, autodidact makers uit Amsterdam Zuidoost. Het traject richt zich op het verbeteren van ondernemende vaardigheden, netwerken en zichtbaarheid. Inkomensgroei en financiële stabiliteit als zelfstandig ondernemer in de creatieve sector zijn eveneens belangrijke onderdelen van Het Fundament. Het programma wordt uitgevoerd in Zuidoost, met het DNA van Zuidoost.
Richard Soesanna is projectleider van het Fundament. ‘Dertien weken gaan wij met de deelnemers aan de slag. We bieden hen in Amsterdam Zuidoost workshops aan op het gebied van onder andere bedrijfsvoering, timemanagement, mindset, marketing, netwerken en het aanvragen van subsidies. Daarvoor zetten we de beste professionals in.’
Tone of voice
Vorig jaar september startte de eerste editie van Het Fundament in Amsterdam Zuidoost. Frans Heessels, programmamanager Gemeente Amsterdam afdeling ondersteuning ondernemers, was hier nauw bij betrokken. ‘Het programma loopt al vanaf 2017,’ zegt hij, ‘maar het lukte ons amper om creatieve makers uit Zuidoost erbij te betrekken. De tone of voice was kennelijk niet in orde evenals de locatie. Met onze promotiecampagne kregen we de artistiekelingen uit Zuidoost niet naar de Kamer van Koophandel in de stad.’
Dat was voor de gemeente een van de redenen om op zoek te gaan naar een projectleider uít Zuidoost en een locatie ín Zuidoost. Richard Soesanna bleek een schot in de roos. Al gauw wist hij zeventig creatievelingen enthousiast te krijgen, waarvan er na een grondige selectie twintig werden toegelaten tot de eerste editie van het Fundament.
Richard Soesanna: ‘Amsterdam Zuidoost is geen Amsterdam Noord of Amsterdam Zuid. Elk stadsdeel heeft zijn eigen werk- en benaderwijze. In Zuidoost is het belangrijk dat je mensen kent. Dat je een netwerk hebt. Dat je mensen opbelt, dat je met hen het gesprek aangaat en dat je oprecht met ze bent. Ik kom uit Zuidoost, ken de mensen en weet hoe het is om wel te willen en geen mogelijkheden te zien. Mensen kennen mij als creatief producent en projectleider en weten van mijn drive om hen verder te helpen.’
Het verschil maken
‘De doelstelling van Het Fundament is dat we creatieve ondernemers ondersteunen om een volwaardig inkomen te genereren,’ zegt Frans Heessels. ‘Creatievelingen zijn goed in hun vakgebied. Velen hebben moeite met de financiële aspecten van hun vak terwijl dat belangrijk is voor het bereiken van een next level.’
‘Voor de tweede editie van Het Fundament komen we dan ook graag weer in contact met enthousiaste creatieve makers die klaar zijn voor dat next level,’ zegt Richard Soesanna. Mensen die al in het creatieve proces zitten, die al hun eigen bedrijf hebben maar moeite hebben met de volgende te zetten stappen. Dus de creatieven die creëren maar nog niet naar netwerkbijeenkomsten gaan, die moeite hebben hun prijzen te bepalen, die het lastige vinden zichtbaar te zijn en hun werk aan de man te brengen. Voor hen kan Het Fundament absoluut het verschil maken.
Voor meer informatie: richardsoesanna2@gmail.com