‘Je moet wel iets interessants te bieden hebben’

ADE

Het bruiste donderdag 9 maart van 16.00-18.00 uur in The Extra Mile. Op de bijeenkomst in de co-working space, georganiseerd door Zuidoost City en The Gospel Agency in samenwerking met Amsterdam Dance Event, kwam een schat aan informatie los over hoe Zuidoost kan aansluiten bij ADE. Eén ding maakten de vele toehoorders uit alle hoeken van de muziekwereld in Zuidoost alvast duidelijk: er is meer dan genoeg wil en het talent om alle creatieve initiatieven te laten aansluiten bij ADE. ‘Nothing can stop us!’

‘Dit is de eerste bijeenkomst waarin we het gaan hebben over hoe we meer ADE-events naar ons stadsdeel kunnen krijgen. We willen een beweging creëren’, zegt Zuidoost City-directeur Saskia Bosnie in haar welkomstwoord. ‘Het past bij het dna van Zuidoost om zulke events te organiseren. Bovendien is dat nodig, want dat levert werk en ondernemerschap op. Ook is het citymarketing; zo leren bewoners maar ook buitenstaanders dit stadsdeel beter kennen. Er zijn hier vandaag heel interessante mensen met wie we ideeën kunnen uitwisselen over hoe dit te bereiken.’ Het programma die middag bestaat uit vier onderdelen: mogelijkheden voor initiatieven Stichting ADE, verdienmodel, fondsen en subsidies plus brainstorm.

 Zuidoost City bouwt verder aan een samenwerking tussen bedrijven, scholen en community in Zuidoost. Meer weten? Neem contact met ons op!

Mogelijkheden voor initiatieven ADE
‘I have a dream!’ Met de beroemde woorden van Dr. Martin Luther King ontvouwt George O. Janssen van The Gospel Agency zijn eigen droom. Die is dat musici, kunstenaars en andere creatieven uit Zuidoost deel gaan uitmaken van het internationale elektronische muziekfestival ADE, dat dit jaar loopt van 18 t/m 22 oktober. Daarna houdt Dalel Blink, Head Festival ADE een presentatie over de mogelijkheden voor samenwerking met ADE. ‘Iedereen kan events organiseren!’, zegt ze. Ze vertelt hoe mensen zich kunnen aansluiten bij ADE, hoe deze non-profit organisatie in elkaar zit, de manier van werken en de spelregels. ‘De eerste stap is: mij bellen of mailen over het soort event dat je wil organiseren. Dan wordt het een officieel ADE-event: op de website, met pr, kaartverkoop, vlag voor de deur, posters. En dan is het party time!’

Aylano Scipio van ADE vertelt over ADE Partners & Friends, de aparte, laagdrempelige tak van ADE, die er is om andersoortige initiatieven te faciliteren: record stores als Zwart Goud, radiostations, een hip-hopbrunch, een kledinglabel. ‘Daarin is ruimte voor groei’, zegt Blink.

Verdienmodel
‘Ik zit al best lang in het nachtleven’, vertelt Osborne Stjeward, die aan het woord komt over het verdienmodel. Met zijn organisatie Stewww host Stjeward, die ook dj is, events met Afrikaanse elektronische muziek. ‘Daar is veel belangstelling voor.’ Over hoe hij geld verdient, kan hij kort zijn: ‘Simpel, met de kaartverkoop.’ Maar, vervolgt hij: ‘Je moet wel iets interessants, iets geks, te bieden hebben.’ Hij geeft als voorbeeld het event in de loft van de Adamtoren afgelopen februari, waar een Zuid-Afrikaanse dj een mix van deze Afrikaanse elektronische muziek introduceerde.

Op de vraag hoe hij de potentie van Zuidoost ziet in dit opzicht, is zijn advies: ‘De ervaring van ADE moet je vertalen naar Zuidoost. Het verschil met de binnenstad is dat daar veel locaties dicht op elkaar zitten, zodat je er op een avond wel tien kunt uitchecken. In Zuidoost zijn nog niet genoeg locaties. Wel grote venues als Afas Live en Ziggo, voor zeg vanaf 6.000 mensen, maar zelf zou ik een locatie voor 2.000 mensen nodig hebben.’ George O. Janssen van The Gospel Agency vertelt dat hij inmiddels acht of negen locaties in Zuidoost op het oog heeft waar tot 500 mensen in kunnen.

Fondsen en Subsidies
Ook het volgende onderdeel gaat over geld: hoe je subsidies aanvraagt, welke voorwaarden gelden en welke weigeringsgronden, en hoe het zit met vergunningen. Er mag geen sprake zijn van commerciële opzet of een winstoogmerk, stelt Machteld Jurriaans, projectleider kunst en cultuur stadsdeel Zuidoost. ‘Neem al die informatie vooral goed door’, is haar advies. Zelf gaat zij over de ‘Subsidieregeling Gebiedsgebonden Eenmalige Kunst- en Cultuuracitiviteiten’. Daar zijn subsidies van 3.000 (creatief maker) tot 10.000 euro (voor organisaties) te vergeven. Maar, waarschuwt ze: ‘De pot is klein.’ Jurriaans wijst ook op de mogelijkheden van co-financiering en op het volgende: ‘De gemeente heeft heel veel potjes.’ Terecht wordt uit het publiek opgemerkt, dat je wel je gemaakte uren kunt opvoeren.

Dalel Blink van ADE vertelt dat ook ADE een klein fonds beheert, speciaal voor inhoudelijke programmering. ‘We houden dat zo laagdrempelig mogelijk. We hopen dat het fonds verder kan groeien.’ Desgevraagd vertelt Blink dat ADE veertig events zo heeft kunnen helpen. Saskia Bosnie van Zuidoost City voegt toe dat het ‘geen geld kost om je bij ADE aan te melden.’ Wel kan het zijn dat ADE voor de branding een borg vraagt, aldus George O. Janssen: ‘Er zit een borg op de gele ADE-kubuslamp, die erg gewild is.’ Ook voor het dure transport van een betonblok vraagt ADE een borg.

Brainstormen
Dalel Blink meldt dat de deadline 25 juli is, dan moet de aanmelding voor een event binnen zijn bij ADE. Voor het ADE-fonds ligt de deadline iets later: begin augustus. Tijd voor actie dus. Als adviseur van ADE is Martin van Putten degene die kranten, tv en andere (social) media benadert. Van Putten: ‘Ik heb informatie van jullie nodig. Stuur mij mails, zodat straks iedereen weet dat dit Amsterdam 3.0 is!’
‘Nothing can stop us!’, roept George O. Janssen en hij vraagt: ‘Zijn hier muziekproducers, uitvoerende artiesten, kunstenaars, geluidstechnici, dj’s, locatie-eigenaren?’ Ook informeert hij naar wie in de horeca zit, in video/audio, wie de media vertegenwoordigt.

Bij elk beroep steekt wel een aantal mensen de hand op. Ook stappen mensen van muziekorganisaties en agency’s naar voren om zich voor te stellen. Bijvoorbeeld de Amerikaanse Emy Perez van Superstarbrokers, een ‘supersterrenmakelaarskantoor’ met een internationale in- en verkoopcatalogus. Of Graziëlla Hunsel van ZOJazz Stage, het eind dit jaar te openen jazzpodium en repetitiehuis in Zuidoost, dat gerenommeerde jazzmusici en ook jazzliefhebbers een vaste plek biedt. ‘Alles is in huis’, constateert Janssen, die Chief Black Music Officer voor Europa is, tevreden. ‘Via The Gospel Agency, dat ook een boekingskantoor is, bemiddelen we voor jullie, zodat jullie stappen kunnen ondernemen. Ook bij Zuidoost City kun je je ideeën kwijt.’

Hoe verder?
Saskia Bosnie van Zuidoost City sluit de bijeenkomst af. Ze kondigt twee vervolgbijeenkomsten aan*. Iedereen krijgt een Toolkit mee voor de look and feel van Zuidoost, zodat tijdens ADE het merk Zuidoost verder kan worden uitgedragen. Bosnie: ‘Zie ons als bouwers van infrastructuur, om Zuidoost en ADE te connecten.’ Daarna is het tijd voor wat George O. Janssen ‘mingelen’ noemt, onder het genot van een hapje en een drankje.

* Vervolgmeetings ADE:
donderdag 6 april: inventariseren concrete ideeën voor ADE-events
donderdag 11 mei: voorbereiding inschrijven bij ADE

Zuidoost City werkt verder aan de samenwerking tussen bedrijven, community en scholen in Zuidoost. Meer weten of ook mee doen? Neem contact met ons op via info@zuidoostcity.nl

Foto’s: Jeremy Paesch. Tekst: Annemiek Huijerman