‘Het best bewaarde geheim van Amsterdam’

Sligro

‘Ik houd van de passie en de bevlogenheid van mijn collega’s. Onze medewerkers zijn niet alleen specialist, zij zijn bovenal liefhebber. Ze weten werkelijk alles van de producten waarmee ze werken. Of het nu gaat om brood, vis, om kaas of om een mooie fles wijn. Het zijn vakmensen. Ze kunnen je vertellen hoe je een product op de beste manier bereidt en ze denken gerust mee over bijvoorbeeld de samenstelling van je menu. Hun bevlogenheid inspireert en werkt aanstekelijk.’ 

Aan het woord is Sander van der Meulen. Hij is vestigingsdirecteur van Sligro Amsterdam. Sligro is met 16.000 vierkante meter, een assortiment van 60.000 food en non-food artikelen een groothandel van formaat voor Amsterdam en omgeving. Sligro is gevestigd aan de Van der Madeweg. Parkeergelegenheid is volop aanwezig en gratis toegankelijk.

Sligro is een beursgenoteerd familiebedrijf dat in 1935 werd opgericht door Abel Slippens: Slippens Groothandel en zo is de naam Sligro ontstaan.

Trots
Van der Meulen is trots op zijn bedrijf. ‘Natuurlijk zien wij Amsterdam Zuidoost graag groeien,’ zegt hij. ‘Dat levert ons klanten op. Iedereen met een KvK registratie kan bij ons kopen. Maar,’ gaat hij verder, ‘Sligro heeft natuurlijk ook veel te bieden. Wij delen niet alleen onze kennis, maar wij bieden ook werkplekken en stageplaatsen. Mensen krijgen de kans om zich binnen ons bedrijf verder te ontwikkelen en door te groeien.’

Hoewel Sligro veel specialistische functies heeft, zijn er bij de horecagroothandel ook minder-specialistische werkplekken. Van der Meulen: ‘Mensen die een zekere afstand tot de arbeidsmarkt hebben, kunnen ook bij Sligro terecht. Bij ons is rust, ruimte en tijd om mensen te begeleiden. We hebben ook altijd goed contact gehad met het ROC. Corona maakte het contact wel wat lastiger, maar we blijven in mensen investeren.’

Wisselwerking
In 2022 wil Sligro graag in samenwerking met Zuidoost City een netwerkbijeenkomst organiseren. ‘We kijken ernaar uit om elkaar weer te ontmoeten en om met nieuwe partners kennis te maken. Wij geloven erg in de wisselwerking. Iemand noemde ons ooit het best bewaarde geheim van Amsterdam. Mensen hebben soms geen idee hoe groot we zijn en wat we allemaal te bieden hebben. Aan de andere kant komen wij door de netwerkbijeenkomsten ook bij bedrijven terecht, die we anders misschien niet zo snel zouden bezoeken,’ zegt Van der Meulen. Dat ziet hij zeker als een meerwaarde. ‘We zetten graag in op het verzorgen van een culinaire avond eind maart volgend jaar. Netwerken onder het genot van lekkere hapjes en drankjes, met mooie culinaire verhalen en een professionele uitstraling. Daar gaan we voor.’