Actie ‘Licht uit, Deur dicht’ maakt bedrijven bewust

Maar liefst 70 procent van de bedrijven in Nederland laat ‘s nachts de verlichting onnodig branden. Dat kost evenveel elektriciteit als 150.000 huishoudens in een jaar verbruiken. Daarom roept Urganda werkend Nederland op: doe na werktijd het licht uit!

Stichting Urgenda is een Nederlandse actiegroep die zich ten doel stelt om Nederland sneller duurzaam te maken. Zij wil meer inzicht krijgen in de reden waarom bedrijven hun lampen laten branden na werktijd en is de actie Licht uit, Deur dicht gestart.

Bedrijven en ondernemers kunnen veel energie en CO2-uitstoot besparen als ze hun winkeldeuren zoveel mogelijk dicht houden en ’s nachts de verlichting uit doen. Dat is niet alleen beter voor het klimaat, maar ook voor hun eigen portemonnee.

Urgenda vraagt hulp van inwoners, gemeenten en energiecoöperaties om bedrijven en ondernemers te vragen mee te doen met de campagne Licht Uit, Deur Dicht. Deze twee maatregelen komen uit het 54-Puntenplan om de uitstoot van broeikasgassen versneld terug te dringen. Urgenda schreef dit plan samen met maar liefst 800 maatschappelijke organisaties en bedrijven.

Meedoen met het onderzoek kan via deze vragenlijst. Het invullen kost 8 tot 10 minuten. Met de inzichten kan Urgenda de energiebespaarcampagne verder aanscherpen. Meer informatie over de Mag Het Licht Uit-campagne van Urgenda is hier te vinden: www.lichtuitvoorhetklimaat.nl.