Van soulfood tot streetvibes, beleef Zuidoost in WOF Village

WOF Village 2025

Amsterdam Zuidoost verwelkomt in september een nieuw en bruisend initiatief: WOF Village. ‘Deze foodcourt is een plek waar lokale ondernemers hun culinaire concepten kunnen presenteren en bezoekers van de Johan Cruijff Boulevard kennis maken met het echte DNA van Amsterdam Zuidoost,’ aldus initiatiefnemers July Bennett en Chiel Griffioen.

WOF Village is ontstaan vanuit de behoefte aan een tussenoplossing na de sloop van World of Food locatie Develstein. WOF Village overbrugt een periode tot de oplevering van World of Food 2.0 die gepland staat voor 2027/2028.

Zuidoost vibes
July Bennett was vanaf 2015 manager van de oorspronkelijke World of Food. Zij zag de sluiting als het einde van een tijdperk maar vooral ook als een nieuwe kans. ‘De World of Food was mijn kindje,’ vertelt ze. ‘Het was moeilijk om afscheid te nemen en ik wilde de ondernemers graag helpen om door te groeien.’

Met WOF Village creëerde ze een manier om lokale ondernemers iets nieuws bieden. ‘In nauwe samenwerking met Chiel Griffioen, horeca-expert en kwartiermaker in Zuidoost ontstond dit krachtige idee: een pop-up foodcourt op een toplocatie gedragen door de gemeenschap.’

WOF Village bestaat uit een glazen paviljoen, tien foodcontainers en zes units op een terrein van in totaal 1.000 vierkante meter. Hiervan is 300 vierkante meter binnenruimte en 260 vierkante meter terras. Het geheel ademt een festivalachtige sfeer met een internationale uitstraling maar stevig geworteld in de Zuidoost-vibes.

‘Het moet er goed uitzien, benadrukt Chiel Griffioen. ‘We creëren een plek met uitstraling en gastvrijheid. Een plek waar je zeven dagen per week voor lunch, diner en een drankje wilt zijn.’

Een levendige hotspot
WOF Village komt op een strategische locatie: midden in het hart van de Johan Cruijff Boulevard, vlak bij de Johan Cruijff ArenA, Ziggo Dome en AFAS Live. Chiel Griffioen: ‘Dankzij deze ligging speelt WOF Village goed in op de bezoekersstromen tijdens evenementen. Het wordt daarmee een laagdrempelige horecavoorziening waar diversiteit, kwaliteit en sfeer samenkomen.’

‘Maar WOF Village is meer dan alleen een foodcourt. Het is een ontmoetingsplek en een motor voor lokale werkgelegenheid en ondernemerschap. Dankzij WOF Village ontstaat er bovendien meer levendigheid op het plein, ook buiten de grote evenementen om.’

De ondernemers krijgen veel zelfstandigheid maar hanteren wel allemaal een basisopeningstijd van 10.00 tot 22.00 uur. In totaal zullen twaalf ondernemers het hart vormen van deze tijdelijke village. Het gaat hierbij om een mix van voormalige WOF-ondernemers en nieuwe lokale foodpioniers. ‘Dit wordt echt een boost voor het ondernemerschap,’ zegt July Bennett. ‘Hard werken maar lucratief. Een unieke kans om te groeien.’

Zuidoost beeldmerk
WOF Village krijgt een sleutelrol in het placemakingstraject van Eleven Square. Tijdens de bouw fungeert de foodcourt als levendige en visueel aantrekkelijke invulling van het gebied. In plaats van kale bouwterreinen ontstaat er een gastvrije en uitnodigende plek die bijdraagt aan de positieve uitstraling van de omgeving. ‘De containers krijgen het Zuidoost beeldmerk aan de boulevardzijde; een krachtig symbool van trots, identiteit en zichtbaarheid,’ aldus Chiel Griffioen.

July Bennett en Chiel Griffioen dromen verder dan 2028. Het is hun wens om WOF Village na deze tijdelijke periode een permanente plek te geven in Amsterdam Zuidoost. Ze zien het al voor zich: ondernemers die straks professioneel groeien en het stadsdeel verder mee op de kaart zetten. ‘Dat ze niet klein blijven maar uitbreiden en op meerdere plekken zichtbaar zijn. Dat is pas groei en daar streven we naar.’

Tekst: Ellen Jansen