
Hoe komt het dat er zoveel geïnvesteerd wordt in Zuidoost? Nieuwe kantoren, nieuwe woningen, nieuwe mensen. Investeerders investeren, ontwikkelaars ontwikkelen en bouwers bouwen in dit gebied. Dat is niet voor niks. Zuidoost is attractief en ook lucratief. We zijn eigenlijk een stad in een stad. We hebben nagenoeg alle voorzieningen die middelgrote steden in Nederland hebben op het gebied van uitgaan, recreatie, wonen en werken. En, nog mooier, de meeste mensen in Nederland kennen ons gebied. Veel mensen komen naar Zuidoost voor een concert in de Ziggo Dome of Afas Life. Ze gaan naar Ikea of Mediamarkt. Ze komen naar festivals zoals het Kwaku festival, Open Air, Guilty Pleasure of bezoeken een voetbalwedstrijd van Ajax of het Nederlands elftal in de Johan Cruijff ArenA.
In Zuidoost zijn ook zeer toonaangevende bedrijven gevestigd zoals de grote banken, autobedrijven, verzekeraars en consultants. De werknemers van deze bedrijven komen dagelijks ons gebied in en ontvangen ook bezoekers vanuit Nederland en de hele wereld.
Kortom; Zuidoost is een bekend gebied voor veel mensen.
Maar de vraag is: Associeert men Zuidoost met het voorgaande? Weet men dat men naar Zuidoost gaat om van al het voorgaande te genieten? Het antwoord is waarschijnlijk nee. Ik vermoed dat men Zuidoost meer associeert met armoede en criminaliteit.
En deze discrepantie kunnen we met City Marketing aanpakken. Daarvoor zijn 3 dingen nodig:
1) een beeldmerk, 2) een payoff/slogan, 3) storytelling
Met deze 3 ingrediënten bouw je een merknaam op. En als je dat op alle terreinen en niveau’s doet, kun je een juister beeld van Zuidoost neerzetten bij het publiek dat ons gebied bezoekt of over ons hoort.
Het beeldmerk hebben we al. Je vindt dit terug in logo en huisstijl van Zuidoost City. De volgende stap is het ontwikkelen van een payoff/slogan. Een tekst waarmee je samenvat wat de merknaam Zuidoost wil uitstralen. En daarna ga je stories/verhalen vertellen om datgene wat je wilt uitstralen te bevestigen.
In ieder geval is dit waarmee Zuidoost City de komende tijd aan de slag gaat, samen met stakeholders in dit gebied. Op 1 april organiseren we samen met de gemeente Amsterdam een symposium waarin we presenteren wat is opgehaald bij de stakeholders en hoe we als Zuidoost komen tot een stevig merk, dat de identiteit van Zuidoost en haar bewoners, werkgevers en werknemers dekt.
Ik kijk uit naar het resultaat.
Andro Bottse
Directeur bestuurder