Zuidoost op de kaart gezet

George O. Janssen

Het Amsterdam Dance Event nam vorige week als vanouds de stad over. Voor het grote publiek betekende dat vijf dagen feest. Business manager George O. Janssen vroeg zich af waarom al die mensen niet naar Amsterdam Zuidoost komen en wierp zich op als ambassadeur van het stadsdeel.

‘Al jarenlang ben ik betrokken bij het Amsterdam Dance Event,’ zegt George O. Janssen. ‘Het event trekt jaarlijks ruim 600.000 bezoekers. Vanuit de hele wereld komen mensen naar Nederland om te kijken, te luisteren, te dansen en te netwerken. De focus ligt hierbij vooral op het centrum van Amsterdam en dat terwijl Amsterdam Zuidoost zoveel potentie heeft. Ik zou Zuidoost graag internationaal op de kaart willen zetten.’

The Gospel Agency
George O. Janssen is ruim twintig jaar business manager. ‘Ik zorg ervoor dat artiesten beseffen dat ze echt een bedrijf hebben. Dat is de eerste stap. Daarna help ik ze bij het runnen van hun bedrijf. Ik maak businessplannen en breng ze in contact met het juiste netwerk.’

George O. Janssen runt zijn business vanuit zijn bedrijf The Gospel Agency. Als artiesten- en tourmanager vloog hij de hele wereld over. ‘Ik heb veel internationale contacten en ook in Nederland weet ik de juiste mensen te vinden. Mijn kennis en expertise zet ik graag in voor Amsterdam Zuidoost.’

Gospel Meets Dance
Tijdens het Amsterdam Dance Event organiseerde hij bijeenkomsten onder de naam ‘Gospel Meets Dance’. Een gouden vondst waarbij hij artiesten, producers en eigenaren van platenlabels met elkaar in contact bracht. ‘Ik wilde al die buitenlandse gasten ook in contact brengen met Amsterdam Zuidoost. Ik wilde dat er met de lokale artiesten kennis werd gemaakt. Dat is me goed gelukt.’

‘Het ene deel van mijn bijeenkomsten organiseerde ik aan het Leidse Plein in de binnenstad. Het andere deel van mijn meetings plande ik in de Amsterdamse Poort. Zo kon ik vooraanstaande mensen uit de muziekindustrie kennis laten maken met ons stadsdeel. Ze konden hier ook de studio in en muziek maken met lokale muzikanten.’

George O.Janssen bezorgde zijn gasten een warm ontvangst met een Bijlmerbox namens de eigenaar CBRE van winkelcentrum Amsterdamse Poort. De artiesten kregen verder nog een boek van Daan Dekker over de toekomst van Zuidoost en goodies met het beeldmerk van Zuidoost, zoals een boekenlegger en een gedicht van Ernestine Comvalius. Bovendien kregen ze allemaal een welkomstgeschenk uit Amsterdam Zuidoost.

Verrijking
‘Het Amsterdam Dance Event bestaat uit festivals en conferenties,’ gaat George O. Janssen verder. ‘Voor wat betreft de festivals is Amsterdam Zuidoost met haar Ziggo Dome, Afas Live en de Johan Cruijff ArenA goed vertegenwoordigd. Voor wat betreft de conferenties wordt Amsterdam Zuidoost nog vaak over het hoofd gezien.’

‘Dat moet veranderen,’ aldus de gedreven business manager. ‘Amsterdam Zuidoost moet internationaal op de kaart worden gezet. Daar heb ik dit jaar een begin mee gemaakt. Volgend jaar wil ik dat er tijdens het Amsterdam Dance Event ook in Amsterdam Zuidoost workshops en conferenties worden georganiseerd, net zoals dat dit jaar gebeurde in de binnenstad.’

‘Er moeten in de Bijlmer ook songwritingsessies, masterclasses, trainingen en panelbesprekingen komen. Er moeten hier tijdens het Amsterdam Dance Event volop businessmeetings worden georganiseerd. Want waarom moeten alle nationale en internationale vedetten naar het Leidseplein, terwijl zij ook naar Amsterdam Zuidoost kunnen komen.’

‘Wij hebben hier zoveel talent. Wij hebben hier zoveel mogelijkheden. Ik denk het een enorme verrijking is voor Amsterdam Zuidoost en haar bewoners als het Amsterdam Dance Event zich deels naar Amsterdam Zuidoost verplaatst. Daar zet ik me heel graag voor in.’