Een identiteit om trots op te zijn

Saskia Rill

‘Amsterdam Zuidoost groeit. In de komende jaren worden er bijna veertigduizend nieuwe woningen gebouwd en duizenden vierkante meters extra kantoor-, winkel- en horecaruimte. De nieuwe ontwikkelingen moeten passen bij Zuidoost en er moet plek zijn voor de oorspronkelijke bewoners van Zuidoost. Zuidoost City pakt deze taak samen op met de bewoners, de ontwikkelaars, de gemeente en de lokale ondernemers.’

Aan het woord is Saskia Rill, Strategisch Kwartiermaker bij Zuidoost City. ‘De belangen van de diverse partijen verschillen nogal,’ zegt ze. ‘Het is mijn taak om de bewoners, de ontwikkelaars, de gemeente en de ondernemers bij elkaar te brengen om er samen goed uit te komen. Het is daarbij onder andere van belang dat de ontwikkelaars Zuidoost beter leren kennen. Dat ze beter begrijpen waar en voor wie ze hun woningen maken en dat Zuidoost veel meer is dan de verhalen die ze kennen of in de media horen.’

‘Aan de andere kant is het ook van belang dat de bewoners en ondernemers van Amsterdam Zuidoost op de hoogte worden gebracht van de nieuwe ontwikkelingen en de kansen die dat met zich meebrengt. Het is belangrijk dat de ontwikkelaars een gezicht krijgen en dat men inziet dat de ontwikkelaars graag een goed stuk stad willen maken. Dat ze ook willen leren van de ervaringen van de bewoners en de ondernemers uit Zuidoost.’

Plintenstrategie
Amsterdam Zuidoost is een unieke plek. Het is een stadsdeel dat gekenmerkt wordt door enorme contrasten. Het is het stadsdeel van de grote multinationals en de kleine ondernemers. Van kleurrijke koto’s en grijze kantoorpakken. Van drukke markten en stil groen. Van hoge flats en vrijstaande bungalows. Het is het stadsdeel waar mensen met ruim honderddertig verschillende nationaliteiten samenwonen. Al die culturen bij elkaar zorgen ervoor dat Zuidoost een eigen stad met eigen verhalen is geworden.

‘Het is ons streven om in het nieuwe gebied, Amstel III, diezelfde sfeer te creëren als in de rest van Amsterdam Zuidoost,’ aldus Saskia Rill. ‘Dat zal voor een groot deel tot uitdrukking moeten komen in de plinten. Bij plinten gaat het om de onderste laag van een gebouw. De stad op ooghoogte,’ legt de kwartiermaker uit. ‘Dus wat zie je op ooghoogte als je door een wijk loopt. Het gaat hierbij om winkels, kleine bedrijfjes, horeca, een school of een buurthuis. Maar het gaat vooral ook om de algemene sfeer op straat.’

‘Een goede plint is een plek waar je je thuis voelt,’ gaat Saskia Rill verder. ‘Tien procent van een gebouw bepaalt voor negentig procent het gevoel op straat. Je wil in de plinten van een gebouw geen leegstand. Je wil je overdag en s avonds veilig voelen op straat, je wil te allen tijde kunnen stoppen om een praatje te maken of je veters te strikken. De onderste verdieping van de gebouwen moeten daarom een openbare functie krijgen. De onderste verdieping moet uitnodigend zijn. Oftewel: De plinten moeten ervoor zorgen dat je je pluis voelt in de stad.’

Manhattan
‘Samen met de gemeente, de ontwikkelaars, de ondernemers en de bewoners moeten we ervoor zorgen dat er een goede mix komt in het nieuw te bouwen gebied in Amsterdam Zuidoost. Niet alleen moeten de plinten uitnodigend zijn, ook moet de sfeer sterke overeenkomsten hebben met het reeds bestaande Amsterdam Zuidoost. We moeten toewerken naar een soort van ‘Manhattan gevoel’, legt Saskia Rill uit. ‘Hoge gebouwen met kantoren en woningen in een bruisende stad waar het fijn wonen en werken is en waar je elkaar ontmoet op straat.’

‘Een Manhattan, waar iedereen wil wonen. Waar je kunt eten en drinken. Waar entertainment is voor jong en oud. Waar je kunt sporten en relaxen. Waar het goed vertoeven is. Een Manhattan waar ook ruimte is om te experimenteren. Want een van de kenmerken van Zuidoost is dat hier pioniers wonen. Je wilt dus innovatieve concepten. Dat gaat misschien wel verder dan koffie kopen bij de kapper, de bakker en de toko of een broodje gezond bestellen bij de groenteman op het terras. Je wil een Manhattan waar creatief en innovatief Amsterdam Zuidoost terug te vinden is in de plinten van de nieuwe stad.’

Ruggengraat
Amstel III mag volgens Saskia Rill niet de elitaire wijk worden waar sommigen voor vrezen. De spoorlijn tussen het reeds bestaande Zuidoost en het nieuw te bouwen Amstel III, moet de ruggengraat worden van het gehele stadsdeel, de verbinder. ‘Het is daarom zo belangrijk dat wij alle partijen bij elkaar kunnen brengen,’ verduidelijkt Saskia Rill. ‘Ook is het belangrijk dat de inwoners van Amsterdam Zuidoost kunnen profiteren van de 25% voorrangsregeling. Deze regeling bepaalt dat 25 procent van de nieuwe woningen met voorrang moet worden toegewezen aan bewoners uit stadsdeel Zuidoost.’

‘Tenslotte is het van belang dat de lokale ondernemers kansen krijgen aan beide kanten van het spoor. Zo zou een sportschoolhouder uit Gaasperdam, een dependance aan de andere kant van het spoor moeten kunnen openen. Een theehuis, een toko of een barbier uit de Bijlmer, zou ook een nieuw onderkomen moeten kunnen vinden in Amstel III. Een restaurant, een café of een boetiekje zou eveneens naar de andere kant van het spoor moeten kunnen verhuizen. ‘Het is belangrijk om op deze manier de identiteit van Amsterdam Zuidoost voor het gehele stadsdeel vast te houden. Een identiteit waar men in Zuidoost zo trots op is.’

 

Foto: Saskia Rill en Saskia Bosnie verkennen Amstel III op de scooter.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.