Bims in de lobby

Zuidoost City. Bims in de Bijlmer

De Bims, Smib, Bimre, de Bijlmer. Kansarm, getto, achterstandswijk. Amsterdam Zuidoost zit vol met labels. Labels die niet snel loslaten. George en Karim onderzoeken hun eigen buurt en maken voor de VPRO een driedelig portret over de wijk waarin zij opgroeiden: de Bijlmer. 

George komt te weten welke vooroordelen er over de Bijlmer zijn en hoe bewoners de buurt zélf ervaren. Wat is en was de Bijlmer voor een plek en hoe is het om er te wonen? Zijn ze er trots op of zeggen ze liever niet dat ze uit de Bijlmer komen? Hoe kijken anderen naar de Bijlmer bewoners? 

Rijkdom
Hoewel de clichés over armoede en criminaliteit misschien anders doen vermoeden, vinden Karim en George de Bijlmer rijk. Rijk in cultuur, diversiteit en geschiedenis. Precies om die reden maakten de programmamakers een chique lobby in de zogenaamd meest beruchte flat van de buurt: Geldershoofd. Ze doen dit om de rijkdom te laten zien en om bewoners een warm welkom te heten. Ook nodigen ze de bewoners van de Bijlmer uit om het te hebben over alle stereotypen waarmee ze te maken krijgen. 

In drie korte afleveringen leert lobbyboy George de bewoners kennen en luistert hij, terwijl ze de lift in- en uitstappen, naar hun verhalen. Hij vraagt zich af: wat doen die stigma’s met een buurt en de mensen die er wonen? Kloppen de vooroordelen wel met de werkelijkheid? 

Drie afleveringen
In de eerste aflevering van de serie komt George te weten hoe Bijlmerbewoners de buurt zélf ervaren. Wat is de Bijlmer voor plek en hoe is het om er te wonen? Zijn de bewoners er trots op of zeggen ze liever niet dat ze uit de Bijlmer komen? Hoe kijken anderen naar hen?

In de tweede aflevering hoort George verhalen over hoe kleur en de negatieve beeldvorming van de buurt, de bewoners van kinds af aan beïnvloeden.

In de derde aflevering nodigt George de bewoners uit om voor de spiegel te staan. De buitenwereld heeft misschien een oordeel, maar wat zien ze zelf? En hoe zien de bewoners de toekomst, voor zowel de Bijlmer als voor zichzelf?

Over de makers:
George Adegite en Karim Khamis (32) zijn creatievelingen, beste vrienden en opgegroeid in de Bijlmer. Samen startten ze in 2010 ontwerpbureau Cablai, waar ze concepten ontwerpen voor grote merken, lanceercampagnes bedenken en albumcovers maken voor hiphop en reggae-artiesten.

Meer weten?
Kijk op: https://youtu.be/TsOoHyRIkug